TOP 7 Yrittäjän taloushallinnon virheet

/, Blogi, Yleinen/TOP 7 Yrittäjän taloushallinnon virheet

TOP 7 Yrittäjän taloushallinnon virheet

Etenkin yhden hengen yrityksissä on usein vain vähän aikaa perehtyä taloushallinnon asioihin resurssipulan vuoksi. Tämän innoittamana listasimme yrittäjien yleisimmät taloushallinnon virheet, jotta osaat yrittäjänä varautua niihin ja vältät mahdolliset sudenkuopat.

 

1. Arvonlisäveron maksu

Yrittäjän nostaessa myyntituloja, ei hän usein huomioi sitä, että kulujen jälkeen on maksettava myynneistä vielä arvonlisävero 1,5-2 kuukautta tavaran/palvelun myynnin jälkeen. Lisäksi, jos myynnin määrä laskee tai loppuu, on yrittäjä mahdollisesti pulassa pienentyneiden tulojen ja maksettavien arvonlisäverojen kanssa.

 

2. Yritystilin ja oman tilin väliset siirrot

Mikäli olet osakkaana osakeyhtiössä, et voi, toisin kuin yksityinen elinkeinonharjoittaja, tehdä yksityisottoja yrityksen tililtä. Sen sijaan, listaamattomassa yhtiössä raha siirtyy sinun ja yrityksesi välillä joko palkan tai osingon muodossa. Olemme kertoneet enemmän oman tilin ja yritystilin varallisuuden siirtymisestä blogitekstissämme: Osa 1 ja Osa 2.

 

3. Pelkän pankkitilin tuijottaminen

Moni yrittäjä tuijottaa liikaa pelkästään pankkitilin saldoa ja luulee, että yrityksellä menee hyvin. Tämä ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä se voi antaa jopa harhaanjohtavan kuvan. Tämän lisäksi jokaisen yrittäjän tulisi perehtyä yrityksen tuloslaskelmaan ja taseeseen kuukausittain. Sisällön tulkitsemisessa on apunasi tietenkin asiansa osaava tilitoimisto, joka auttaa löytämään olennaiset asiat.

 

4. Lakisääteisten velvoitteiden laiminlyönti

Kirjanpitäjämme törmäävät taloushallinnon lisäksi aivan liian usein siihen, että pienyrittäjä ei ole kunnolla selvillä lakisääteisistä velvoitteistaan. Esimerkiksi kaikkia pakollisia vakuutuksia ei ole otettu tai niiden vakuutussummat ovat aivan liian pieniä, tai työterveyshuoltoa ei ole lainkaan järjestetty. Yrittäjän on hyvä perehtyä näihin velvoitteisiin hyvissä ajoin, jotta yrittäjä välttyy mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä jälkeenpäin.

 

5. Osingon nosto

Osinkoa voi nostaa maksimissaan niin paljon kuin yritys on tuottanut voittoa viimeisimpään tilinpäätökseen mennessä, vähennettynä aiemmin jo nostettujen osinkojen määrällä. Osingonjaon edellytys on kuitenkin se, että yrityksen maksukyky ei vaarannu osingonjaon vuoksi.

8 % osuuden yhtiön nettovarallisuudesta (käytännössä omasta pääomasta) voi nostaa 75 % ilman veroseuraamuksia silloin, kun summa jää alle 150 000 euroon, kun taas 8 % ylittävältä osalta 85 % menee saajan ansiotulona. Voit lukea aiheesta lisää verottajan sivuilta. 

 

6. Vähennyskelpoisuus

Helppo nyrkkisääntö yrittäjille on, että kaikki sellaiset ostot ovat vähennyskelpoisia, mitkä voi perustella kuuluvan yrityksen liiketoimintaan. Eikä sääntöä ilman poikkeusta, sillä näissäkin löytyy poikkeuksia, mutta kirjanpitäjäsi osaa neuvoa yrittäjää tarvittaessa.

 

7. Tositteiden toimittaminen

Yrittäjän on toimitettava kirjanpitäjälle aineistot kirjanpitoa varten toimeksiantosopimuksen ehtojen mukaisesti. Hyvä kirjanpitäjä saattaa omien kiireidensä ohella soittaa puuttuvista aineistoista, mutta yrittäjän on itse lopulta huolehdittava niiden toimittamisesta ajoissa. Aineiston toimittaminen ajoissa unohtuu usein uusilta yrittäjiltä, mutta ajan saatossa muodostaa se yrittäjälle tavaksi. Tositteiden toimittamiseen säädellyt aikataulut eivät ole vain kirjanpitäjän laatimia, vaan verottaja veloittaa yrittäjältä lisäkustannuksia kirjanpitoaineiston myöhästymisestä. Voit lukea lisää kirjanpidon myöhästymisen seurauksista blogitekstistämme. 

 

Etsitkö yrityksellesi tilitoimistoa?

Etsitkö taloushallinnon asiantuntijaa yrityksesi talouden tueksi? Vältä taloushallinnon virheet ja ota yrityksesi kumppaniksi taloushallinnon asiantuntija, joka on valmis auttamaan sinut kohti menestyneempää liiketoimintaa. Ota yhteyttä.
By | 2019-04-10T13:47:28+00:00 huhtikuu 10th, 2019|