Kolmen kohdan opas Oy:n sähköiseen perustamiseen

/, Blogi/Kolmen kohdan opas Oy:n sähköiseen perustamiseen

Kolmen kohdan opas Oy:n sähköiseen perustamiseen

 

Toisin kuin usein luullaan, ei osakeyhtiön perustaminen ole kovinkaan mutkikasta, sillä Oy:n perustaminen hoituu nykyään kätevästi sähköisessä muodossa PRH:n ja Verohallinnon yhteisen palvelun kautta. Toki paperinen versio perustamispaketista on edelleen käytössä, mutta verkkopalvelun kautta perustat yhtiön tehokkaasti aikaa säästäen.

Miten Oy sitten perustetaan verkossa? Kokosimme kolmen kohdan oppaan osakeyhtiön sähköiseen perustamiseen.

 

 

 

1 Täytä perustamispaketti

Oy:n sähköinen perustaminen hoidetaan YTJ-palvelussa, joka laatii yhtiölle perustamissopimuksen sekä yhtiöjärjestyksen. Sähköistä perustamista varten sinulla tulee olla tiedossa

  • Yhtiön toiminimi, toimiala, tilikausi sekä kotipaikkakunta
  • Osakkeenomistajien, hallituksen jäsenten sekä mahdollisen toimitusjohtajan tiedot nimineen ja henkilötunnuksineen
  • Prokuristien sekä tilintarkastajien nimet ja henkilötunnukset, mikäli sellaisia on nimitetty.

Sähköisen perustamisilmoituksen kautta hoituu ilmoittautuminen Verohallinnon rekistereihin ja tieto perustamisesta kulkeutuu automaattisesti kaupparekisteriin. Perustaessasi yhtiön sähköisesti saat myös Y-tunnuksen heti, kun olet verkkopalvelun kautta maksanut ilmoituksen käsittelymaksun Kaupparekisteriin.

2 Avaa pankkitili perustettavalle yhtiölle ja huolehdi osakepääoman maksusta

Kun sähköinen perustamisilmoitus on täytetty ja käsittelymaksu maksettu, tulee osakkeenomistajien avata yhtiölle pankkitili. Samaiselle pankkitilille maksetaan myös yhtiön osakepääoma.

3 Vahvista säädösten noudattaminen ja osakepääoman maksaminen

Osakepääoman maksun jälkeen tulee palata verkkopalveluun, jossa yhtiön hallitus allekirjoittaa vakuuden siitä, että osakepääoman maksu on suoritettu. Myös tilintarkastajan tulee allekirjoittaa todistus osakepääoman hoitamisesta.

Usein perustettavalle yritykselle ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa ole ehditty valita tilintarkastajaa. Tässä tapauksessa osakepääoman maksusta tulee toimittaa muunlainen selvitys. Muistathan siis osakepääomaa maksaessasi ottaa talteen kuitin maksun suorittamisesta, sillä kuittia voidaan käyttää korvaamaan tilintarkastajan allekirjoittama todistus. Kun selvitys osakepääoman maksamisesta on tehty, on perustamisilmoitus valmis lähetettäväksi eteenpäin.

Tietyissä tapauksissa sähköinen perustaminen ei ole mahdollista. Tähän törmätään muun muassa silloin, kun yhtiölle ei riitä vakiomuotoinen yhtiöjärjestys. Mikäli mahdollista, on sähköinen perustaminen kuitenkin suositeltavaa: sähköiset ilmoitukset käsitellään paperilomaketta nopeammin ja verkossa ilmoittaminen on lisäksi edullisempi vaihtoehto.

Osakeyhtiön perustaminen on osa Nordic C-Managementin kokonaisvaltaista palvelutarjoamaa ja autamme mielellämme sinua yritystoiminnan starttaamisessa. Samalla, kun hoidamme perustamisasiakirjat kuntoon, laadimme sinulle kilpailukykyisen tarjouksen tuoreen yhtiösi kirjanpidon hoidosta. Kauttamme hankit myös vakuutukset kilpailukykyisin hinnoin. Ota yhteyttä!

 

By | 2018-05-10T16:33:16+00:00 toukokuu 10th, 2018|